Sintra – hrady, zahrady, paláce, zahrady, paláce, zahrady…

Sintra je město ležící cca 20 km severozápadně od Lisabonu a je to naprostý šílenství. Zahrady, hrady, paláce, potok na parkovišti, zahrady, free wi-fi, paláce, maurská minulost a světové dědictví UNESCO. To je stručná charakteristika.

Uvnitř je jen uplně obyčejnej kohoutek s pitnou vodou

Původně jsem tohle místo chtěli odbýt jednodenním výletem, ale nakonec jsme se vraceli celkem třikrát, protože je tady toho opravdu hodně. Fotek jsem pořídil asi milion, takže už se moc těšim, až budu za chvíli vybírat, co sem plácnu pro ilustraci (ironie). Sintra místy působí jako šílenej kýč. Nevkusná velkolepá okázalost bohatství vyhnaná ad absurdum. Vedle toho tahle koncentrace bohatství vytváří opravdu krásný místa, kde je radost trávit dlouhý hodiny. Mluvim předevšim o palácových zahradách, který jsme zastihli ve slunečný podzimní dny a atmosféra v nich byla jedinečná, ale o tom později.

V centru na náměstíčku stojí Palácio Nacional de Sintra, což je sídlo královský rodiny. Charakteristickej prvek pro tenhle palác jsou dvě obrovský kuželový věže připomínající komíny. Vtipným faktem pak je, že jsou to skutečně komíny ze zdejší plácový kuchyně. Necháme dovnitř proudit davy ruských a asijských turistů (jak to tu asi vypadá během sezóny?!) a jdeme si po svých na volně přístupný terasy a do míst, kde se nacházelo ubytování pro služebnictvo. Vůbec nikdo tu neni. V současnosti tu je i strážnice zdejší policie. Asi nejlepší policejní flek, jakej jsem viděl. 🙂

Palácio Nacional de Sintra

Večer se pokoušíme přespat na malym parkovišti, odkud nás vyžene místní strážce s tím, že jde o národní park a doporučí nám přespat v městečku pod kopcem. Mluví anglicky, což je v Portugalsku překvapením i na takhle turisticky exponovaných místech. Během 15 minut, než se vrátí zamknout bránu, stihneme provést expresní grilluňg včetně večeře.

Další den vstáváme brzo a ještě před náporem turistů, kterej teď ke konci listopadu sice není nijak nesnesitelnej – ale stejně, čím méně lidí se vám plete pod nohy a do výhledu, tím lépe – se jdeme mrknout na opravdu bizarní dílo. António Augusto Carvalho Monteiro – to je člověk, kterej se narodil v Rio de Janeiru, zdědil obrovský jmění, ještě ho znásobil obchodem s kávou a drahými kameny, odjel do Portugalska a páč mezi jeho koníčky patřila alchymie, okultismus, zednářství, templářství a já nevim co ještě, nechal si v Sintře sobě na míru postavit sídlo, jemuž se svojí bizarností těžko něco vyrovná. Jmenuje se Quinta da Regaleira. Architektem je Luigi Manini, původně designér divadelních kulis.

Dům doplňuje obrovská zahrada plná pramenů, umělých jeskyní, podzemních bludišť a kobek, jezírek, akvárií, cestiček, kaplí, věží, altánů a já nevim čeho všeho. Být jeho dítě, tak jsem nejšťastnější dítě na světě a prolejzáním tý zahrady trávim 24 hodin denně. Je to fakt jak cesta do hodně bizarní fantasy pohádky. Vrcholem všeho pro mě byla tzv. “zasvěcovací studna”. 27 metrů hluboká díra do země s arkádama a točitym schodištěm, která sloužila k tarotovým rituálům. Sice tomu nerozumim, ale zní to cool. 🙂 A hlavně to tak vypadá. Pod zemí je spojena dlouhým křivolakým tunelem s další trochu menší tzv. “nedokončenou studnou”. Z tunelu vedou různé odbočky buhvíkam, protože jsou zaterasené mřížemi a mizí ve tmě kdesi za zatáčkou.

Zmíněné podzemní jeskyní bludiště je neosvětlené a pokud nemáte baterku, máte smůlu. My, ostřílení zálesáci ji samozřejmě máme neustále s sebou, takže jsme všechno důkladně prošmejdili. Po několika hodinách se ček ze zpracovávání tolika vjemů cítí solidně vyčerpaně. Je to něco jako snažit se v supermarketu prohlídnout si každý zboží ve všech regálech. Unavuje to smysly. Nejde to.

Další zastávkou je legrační pohádkovej hrad, jedna z největších světových staveb romantismu Palácio Nacional da Pena. Taková přeplácanost se jen tak nevidí. Tady jsme si dali komplet prohlídku interiéru, která rozhodně stála za to. Dalo by se toho o tom napsat hodně, ale prdim, už se to sem nevejde, tady jsou fotky exteriéru a jeďte se tam podívat, nebudete litovat. 🙂

Palác z nejvyššího místa zahrady
Sexy nádvoříčko plné azulejos

Zahrada by vydala na dalších několik odstavců, takže jen podotknu, že je rozlohou ještě mnohem větší než ta u Quinta da Regaleira. Stará a krásná. Mechem porostlý kamenný ruiny starých altánů, skály na jejichž vrcholu ční sochy bojovníků, starý mohutný stromy, všelijaký zvířectvo, kachní domovy (jak se sakra česky řekne duck house?), který vypadají jako hradní věže a mnoho dalšího. Množství prochozených hodin. V odlehlých částech zahrady jsme uplně sami. Myslim, že bych v těch zahradách dokázal být měsíc a pořád bych tam nacházel něco novýho. Vtipný na tom je, že všechny ty zahrady jsou nejkrásnější až ve chvíli, kdy stromy zestárnou a kameny pokryje mech a popínavý rostliny, tzn. ve chvíli, kdy je už celá královská rodina mrtvá a nemůže si tu krásu, kterou si pro sebe nechala vybudovat, vychutnat.

Poslední zastávkou v Sintře je Maurský hrad z 9. století. Výborně zachovalej a renovovanej. Pod nim jsou i archeologický vykopávky v podobě pohřebiště. V hrobech jsou pro ilustraci položený umělý kostry a je to hrozně srandovní, páč si už nikdo nedal práci s tim, aby kostem dodělal nějakou prastarou patinu. Ne, prostě tam leží kompletní běloskvoucí medicínský učební pomůcky.

Z hradeb je nádhernej výhled do okolí, vyhříváme se tam ve večerním slunci a pozorujeme jak barví do červena zdi Palácio Nacional da Pena ležící na protějším kopci. Idylku chvílema narušuje jen nevychovaná skupinka ruských podlidí.

V pozadí Palácio Nacional da Pena z hradeb maurského hradu
Paneláky tu mají taky

Nakonec mě ten strohej maurskej hrad asi nadchl ze všeho nejvíc.

Sintra je pozoruhodný místo a pokud budete v okolí Lisabonu, v žádnym případě ho nevynechejte.

Jo a taky jsem si v Sintře rozbil objektiv, páč jsem ho na parkovišti hodil na zem.:) Oujé.
__
Na závěr schody. Ale nádherný.